fredag 1 augusti 2008

Om att äga....

den lille spindelmannen har fyllt 3 år....det blev kalas....ett hejdundrande.....spindelmannen hade, av nån anledning, fått för sig att alla paket skulle innehålla bilar.....i dom paketen det inte fanns bilar tittade han en extra gång och undrade var bilarna var.....vet inte var han har fått sin otacksamhet ifrån....i vilket fall som helst ....han fick sjukt mycket saker.....jag har verkligen svårt att förhålla mig till detta överflöd.....och ändå...det är inget överflöd om man jämför....med typ....kronprinsessans födelsedagen.....och han är inte på nåt sätt bortskämd, min lilla spindelman......jag är en rätt hård mamma när det gäller att få saker......
det är väl klart att jag unnar honom att få saker på sin födelsedag.....men jag har svårt att förhålla mig till det.....jag vill uppfostra min son till att förstå andra värden i livet.....att pengar och saker inte är vägen till lycka...... det är svårt i ett sammhälle som vårt som liksom bygger på konsumtion......den lille spindelmannen äger mer än vad en indisk arbetare tjänar ihop på ett år......det gjorde han redan när han föddes.......
men han hade jäkligt kul på sin födelsedag och alla som älskar honom var där.....och det är väl huvudsaken.....jag kan ju inte begära att han ska ta världens lidande på sina treårsaxlar......nu ska han leka med bilar.......
.

Inga kommentarer: